Tilbage til oversigten

Thujalunden

Thujalunden er en blog om bæredygtighed, selvforsyning, diy og økonomisk uafhængighed.

Jeg ved dårligt hvor jeg skal begynde med at beskrive hvad Thujalunden er. Det er et hjertebarn som jeg har udskudt at gå i gang med i næsten et år, fordi det føltes så vigtigt at jeg slet ikke følte det kunne gøres “rigtigt” nok. Og så, da jeg endelig kom i gang, så gik det bare så stærkt og kom så naturligt.

Navnet “Thujalunden” er en ironisk kommentar til vores grund, der var overgroet med thujaer da vi overtog den for et par år siden, og det hårde arbejde vi lagde i at få den ryddet.

Logoet har været gennem flere versioner, hvor kun farverne har stået klart fra starten. Ultimativt endte jeg med at holde det simpelt og lade typografien komme til orde.

Indholdet fokuserer på vores rejse mod økonomisk uafhængighed, selvforsyning og personlig frihed. Der er artikler om vores gør-det-selv projekter og madlavning, såvel som økonomiske tips og inspirerende artikler til andre, med samme mål i livet. Rejseberetninger fra billige, bæredygtige ferier vi har været på – og om glemte, oversete naturperler i Danmark.

Jeg kan dårligt få beskrevet det hele her – så læs hellere videre direkte på bloggen.

Den tekniske del

I og med at der er tale om en blog, var WordPress et naturligt sted at starte. Temaet er et child theme baseret på Infinitymag. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at kode et tema fra bunden, men da jeg så Infinitymag gik det op for mig at al den funktionalitet jeg ønskede, allerede var lavet. Og så var der ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken.

Brandfarven er grøn fordi der er fokus på natur og bæredygtighed, samt genbrug og genanvendelse. Og i øvrigt er grøn også min yndlingsfarve.

Det var vigtigt for mig at vælge et magasin-layout, da det giver fleksibilitet i forhold til indholdet, samt mulighed for at fremhæve flere typer indhold. News tickeren på forsiden talte også meget op i forhold til valg af design. Det samme gjælder alle de subtile UI animationer der er indbygget i temaet.

De ting, det primært var nødvendigt at ændre på, var i forhold til mobilvisningen, der ikke var optimal i udgangspunktet. F.eks. var slideren på forsiden med fremhævede artikler overhovedet ikke responsiv til at starte med.

 

Jeg er virkelig oppe at køre over endelig at være i gang med dette projekt, som jeg har tænkt på og drømt om i så lang tid. Og utroligt lettet over at det var så let at komme i gang, i forhold til hvor stort jeg havde fået det blæst op inde i hovedet.

 

Det, jeg stadig mangler på siden (udover meget mere indhold) er nogle flere mobiloptimeringer, samt reklamer.

Og ja, det med reklamerne er trist, men hvis jeg holder dem på enkelte steder hvor de ikke forstyrrer så meget, og bare kan få dækket omkostninger i forhold til at have bloggen kørende, så er det også mere end tilstrækkeligt. På sigt vil jeg også gerne lave noget sponsoreret indhold der forhåbentlig kan generere noget mere indtjening – vel at mærke kun med ting jeg kan stå inde for, og selv bruger – men det er en mere langsigtet plan.

Er du interesseret i et samarbejde?